Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Wednesday, September 23, 2009

Tanggungjawab sebagai metallurgis....

Mengambil keputusan untuk meninggalkan dunia pendidikan dan perguruan yang amat diminati adalah satu keputusan besar dan drastik yang telah saya lakukan. Malah risiko ombak ekonomi yang amat tidak keruan dan kurang stabil menambahkan keresahan saya untuk mengambil keputusan menceburi bidang industri dan teknikal selaras dengan bidang pengajian saya di Universiti.

Saya baru diberi pengesahan sebagai pekerja tetap di kilang tempat saya bertugas. Alhamdulillah dalam masa 6 bulan saya telah dinaikkan gred dan posisi saya dalam bidang metallurgi ini. Akan tetapi apabila saya meneliti surat pengesahan berkenaan saya tertanya-tanya kenapa saya masih dikekalkan dengan nama jawatan Trainee Metallurgist? Adakah saya masih pelatih jurutera metallurgist? Akhirnya jabatan sumber manusia kilang memaklumkan kepada saya, di Malaysia jumlah ‘metallurgist’ sebenar hanya beberapa nama sahaja. Metallurgist bermaksud pakar logam, pakar melebur logam dan pakar berkenaan kegagalan aplikasi logam. Mereka maklumkan, saya bukan jurutera seperti rakan-rakan yang lain. Jika jurutera, selepas disahkan kerja, istilah ‘trainee’ akan hilang. Saya kini dianggap metallurgist diperingkat kilang, tetapi di peringkat nasional, saya adalah trainee.

Baru saya faham akan tanggungjawab nama metallurgist. Patutlah, pihak kilang langsung tidak pernah halang saya bertanya itu dan ini. Pergi ke sana kemari belajar apa sahaja di depan saya. Mereka tidak pernah halang saya datang ke setiap ‘area’ orang lain untuk belajar. Pada mereka saya wajib belajar dan terus belajar demi mereka. Tetapi saya gunakan kelebihan ini untuk belajar kerana ‘matlamat’ saya sendiri!

Baru-baru ini ada metallurgist Australia datang untuk membuat sedikit pemantauan berkenaan spesifikasi besi baru yang ingin dimasak. Saya ambil peluang belajar dari beliau. Belaiu adalah konsultan metallurgical di China, India, Singapura dan Australia sendiri. Sepanjang diskusi kami, beliau ada memanggil saya ‘Mr Metallurgist’. Saya diam sahaja. Pada saya memang la aku adalah metallurgist di kilang ini. Rupanya kata-kata beliau adalah satu pujian kerana jawatan sebenar metallurgist hanya dimiliki oleh beberapa sahaja individu. Malah ada beberapa pihak menganggap beliau telah mula menghormati saya yang bakal mengambil tanggungjawabnya mengkaji dan menyelesaikan masalah dalam bidang logam di kilang ini. Betul kata orang, jika kita tidak tahu tentang kerja kita, kita akan kurang menghargai kemampuan dan jawatan kita sendiri.

Apabila berbual sesama jurutera, mereka akan bertanya, Berapa kilang bayar kau?. Berapa bonus engkau dapat? Bila nak naik pangkat? Jarang benar orag bertanya, apa engkau belajar di kilang tu? Adakah mereka beri kursus latihan kepada engkau? Engkau makin pandai atau tidak sejak kerja disitu? Saya impikan soalan sebegini.

Bekerja sebagai metallurgist menghendaki kita pakar tentang logam iaitu salah satu bahan ciptaan Allah. Logam ada seribu satu rahsia. Kenal logam, kita akan kenal kimia. Kenal kimia kita akan kenal paduan fiziknya dengan gerak kimianya. Kenal fizikal akan mengenalkan kita tentang daya tersembunyi iaitu metafizikalnya. Kenal metafizikal maka akan mengenal pencipta logam itu iaitu Allah!

Bagaimana mengaitkan ilmu logam dan jurutera dengan tauhid? Ini tugasan berat bagi setiap saintis dan jurutera! Ini taklifan bukan omongan. Selain belajar dan terus belajar, kerja ini menjadi pentas kuat untuk saya terus aktif dalam lapangan masyaralat, dakwah dan perjuangan.

Berada dalam satu-satu sektor menghendaki kita mengetahui selok belok yang tersendiri. Jika dahulu kita pernah mendidik kanak-kanak di sekolah, kini kita diminta mendidik bapa mereka. Pekerja kilang saya ramai berjudi. Tidak pernah bersolat apatahlagi berpuasa. Juga selalu pergi ke tokong hindu meminta nombor ekor!

Mereka miskin. Susah dengan gaji yang sedikit. Tetapi mereka kaya dengan keinginan untuk kaya cepat. Sedekah adalah amalan dakwah paling efektif di sini. Kita berikan wang 5 ringgit kepada seorang pekerja sehari. Kita pesan “jangan beli nombor ye, bubuh minyak motor je”. Bercakap memang perlu bercakap. Walau sekali, kita wajib bercakap jangan main judi di hadapan mereka. Pernah saya menghantar pekerja (tiada kenderaan) ke bank untuk dia kerja part time di sana sebagai guard. Di dalam kereta beliau ceritakan perihal keluarganya. Kita dapat kesan banyak masalah antaranya adalah agama. Banyak bimbingan ringkas boleh kita berikan. Tidak perlu buka kaunter kaunseling. Saya tawarkan untuk pergi hantar dan ambik beliau dari tempat kerja sampingan. Beliau lebih lagi berterima kasih. Saya kata ‘janji ye, ikut pesan saya tadi…dapat gaji advance, kasi bini beli ikan dulu, baru ambik guna’..Nasihat simple. Tetapi kata mereka, tak pernah orang cakap macam itu kepada mereka. Mereka kata mereka low class. Saya terdiam….

Ada pekerja minta nasihat tentang pelajaran anak dan masadepan. Bagi mereka tanpa duit anak tidak perlu belajar. Di sini peranan jurutera untuk ajar mereka menyusun pengajian anak dengan belanja yang minimum. Gunakan ‘broadband’ yang kita ada tu untuk buka web tentang pengajian tinggi di hadapan mereka. Kebetulsan sepanjang menjadi guru dulu saya mengetahui selok belok sedikit mengenai pendidikan. Ajar mereka cara menyusun pengajian anak. Naikkan semangat agar mereka baiki nasib keturunan mereka. Jangan kira bangsa. Ajar walaupun mereka bukan Islam. Mereka akan lihat mata kita sambil bergenang air mata…..

Ekonomi sedang tidak stabil. Ada menyarankan agar saya berhenti daripada bidang ini. Bagaimana saya dapat berhenti sedangkan 9 jam saya berada di kilang, seribu satu perkara saya belajar? Saya belajar ilmu logam, saya belajar tentang manusia dan saya berkesempatan berdakwah melalui kaedah kebajikan juga.

Bagaimana mendapat motivasi? Individu hizbullah pasti akan dapat motivasinya sendiri. Saya kumpulkan ingatan saya di kampus, sekolah, kolej dan dari usrah-usrah yang saya pernah ikuti. Saya ingat balik apa pesan guru dan naqib-naqib saya. Mereka sudah jauh dari kita. Tetapi sisa ucapan mereka pasti ada di ingatan selagi mana otak kita masih normal. Apa lagi, segarkan kembali ingatan. Dan saya jadikan ucapan mereka sebagai motivasi untuk maju.

Bekerja boleh di mana-mana sahaja. Bekerja dalam bidang sendiri akan mengaktifkan lebih 80% otak kita dan kita akan senantiasa menggilap kemahiran kita kerana ia telah berada dalam diri kita. Jadikan kerja kita sebagai wasilah untuk naik ke satu pentas. Lihat pentas itu berhati-hati. Jangan sebut tentang debu di kilang, pekerja kilang kita kurang ajar, bau busuk pasir di kilang serta bunyi bising. Pandang jauh kepada hadaf dan matlamat hizbullah. Kita akan tenang dan agresif kembali untuk maju. Pada saya…di mana ada sisa hizbullah….di situ boleh dicipta dakwah…..

Sengaja tulis…sebab saya pun tidak tahu nak cerita kepada siapa. Hanya menulis….

Muhammad Nuruddin Bashah

Metallurgist

Prima Metal Group

Ipoh Perak

1 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah...tertarik sekali dengan ayat-ayat saudara metallurgis melayu.Makin saya menimba ilmu yang saudara bentangkan di blog ini, terasa makin dekat dengan Sang Pencipta.Terima kasih dan terima kasih untuk saudara.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007