Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Wednesday, September 23, 2009

Maju lagi mahasiswa jurutera

Maju lagi mahasiswa jurutera

Siapa kata anak melayu tidak boleh maju? Ini soalan umum yang kelihatannya saya ego. Tetapi saya ingin berkongsi sedikit lagi pengalaman saya mengahdapi suasana kerja yang menghendaki kita menunjukkan prestasi kerja disamping terus perlu belajar ‘secara senyap’ untuk bersaing dengan kaum bukan Islam yang banyak menguasai ilmu teknikal. Akan tetapi ini tulisan motivasi bukan perkauman.

Satu hari saya bermesyuarat dengan metallurgist Australia. Dalam mesyuarat berkenaan ada juga technician berbangsa cina yang berpengalaman 30 tahun di kilang berkenaan serta memiliki pengalaman bekerja dengan beberapa metallurgist pelbagai bangsa dari pelbagai kelulusan universiti. Dalam mesyuarat berkenaan technician berkenaan bertanyakan satu soalan (mencabar metallurgist berkenaan) adakah nitrogen boleh berfungsi menghasilkan struktur butiran aloi (as grain refiner) logam bagi Manganese steel (keluli mangan. Metallurgist Australia berkenaan langsung terdiam. Beliau berkata saya pernah dengar tetapi yang saya faham selama ini Titanium yang digunakan untuk menghasilkan butiran aloi yang cantik bagi keluli mangan (manganese steel). Saya diam kerana ilmu belum cukup kuat.


Di kampus saya hanya belajar asas aloi dan bagaimana aloi dibuat. Saya tidak diajar memasak pelbagai jenis aloi kerana ilmu berkenaan adalah ilmu aktual jika berada dalam industri. Jika hanya belajar melalui master pun, ia hanya satu teori yang tidak tahu hujung pangkal.

Technician tadi terus menghebahkan kepada rakan-rakannya bahawa dirinya juga pandai seperti metallurgis mat salleh berkenaan. Juga dikatakan beliau hanya tahu satu sahaja cara refinement sebaliknya beliau tahu 2 cara.

Saya mencari di internet benarkan nitrogen berfungsi demikian. Apabila dikaji, selepas membaca beberapa jurnal, kertas kerja teknikal, iklan jurutera dan sebagainya, saya mendapati nitrogen memerlukan Titanium dalam masa yang sama untuk membentuk Titanium Nitride barulah boleh berfungsi terhadap manganese steel ! Jadi yang difahami oleh si technician tadi, titanium dan nitrogen digunakan tetapi bukan dalam masa yang sama. Yang saya dapati jika dibubuh nitrogen wajib ada titanium, jika ada titanium sahaja, ia akan menarik nitrogen dalam atmosfera dan membentuk Titanium Nitride juga akhirnya. Titanum Nitride ini pula akan membentuk ‘inclusion’ yang akan mencantikkan (refine) struktur manganese steel. Bukan sekadar manganese steel. Titanium Nitride sebenarnya bertindak mencantikkan struktur autenite dalam manganese steel!


Dalam manganese steel, disebabkan kandungan mangan nya tinggi, struktur besinya adalah austenite. Austenite berstruktur FCC (Face centered cubic) di mana nitrogen mampu menembusi struktur FCC bagi manganese. Saya juga terus membuat kesimpulan bahawa Titanium Nitride yang terbentuk itu bukan sahaja berguna untuk Manganese steel, malah juga dalam stainless steel austenitic yang tinggi Nickel dan Manganese. Manganese dan Nickel sama-sama berstruktur FCC dan berupaya membentuk microstruktur Austenite dalam steel atau stainless steel. Tidak berpuas hati dengan kesimpulan sendiri, saya cari lagi dalam internet. Ya, saya telah jumpa kegunaan Titanium dan Nitrogen dalam stainless steel austenite. Mestilah gembira.


Saya cakap kesemua fakta ini kepada technician senior berkenaan. Beliau selalu menggambarkan graduan sebagai tidak tahu apa-apa kerana tiada pengalaman bekerja. Malah saya katakan Metallurgist australia berkenaan bukan ‘bodoh’ tetapi beliau mungkin tidak mampu menjawab soalan mendadak dan terperinci sebegitu. Saya jelaskan Nitrogen bukan sekadar untuk manganese steel tetapi sebutlah Nitrogen dan titanium berguna untuk austenitic steel tak kira manganese atau stainless steel. Bukankah lebih jelas kesimpulannya. Dia pun diam dan perlahan-lahan meninggalkan saya.


Mahasiswa jurutera, jangan gentar bila digertak dengan teori yang belum anda tahu. Cari dan gunakan segenap pengetahuan anda untuk meletakkan diri anda sebenar-benarnya jurutera. Jangan sesekala membiarkan sesiapa memperlekehkan ijazah anda hanya kerana ketidak mampuan kita bersaing dengan pengetahuan sesiapa sahaja. Terutama jurutera Isla yang muda. Ilmu kita untuk misi khas kita..iaitu Hadharah Islamiyyah…..Gunakan masa untuk terus belajar dan terus belajar.

Muhammad Nuruddin

Ipoh Perak

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007