Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Saturday, November 27, 2010

Kepintaran Logam Tamadun Melayu

Tulisan ini disiarkan dalam Majalah Dewan Kosmik Disember 2010

Kepintaran Logam Tamadun Melayu

Muhammad Nuruddin Bashah

Bc Hons (Eng) UM

Kepintaran dan kemahiran orang Melayu bermula seiring dengan perubahan zaman penggunaan tembikar kepada penggunaan logam di Kepulauan Melayu. Sejak orang Melayu mula mengenali logam dan cara perlombongan, sejak itulah kaum ini mulai menyedari aplikasi mewah yang mampu diperolehi melalui pelbagai teknik metalurgi primitif sehinggalah mereka mampu melahirkan kemahiran yang lebih baik. Selepas Zaman Neolitik, teknologi manusia Zaman Prasejarah telah berkembang ke arah teknologi logam. Zaman Logam di Nusantara bermula kira-kira 2500 tahun dahulu dan berpusat di Utara Tanah Melayu. Pada zaman ini kaum Melayu juga telah mencipta alat gangsa dan besi.

Sejarah juga merakamkan penggunaan logam di kalangan kaum Melayu silam mencapai zaman emasnya apabila berlakunya peralihan teknologi barat hasil hubungan Kesultanan Islam Melaka dan Acheh dengan Kesultanan Turki Uthmaniyyah. Malah teknik perleburan dan aplikasi logam tamadun China juga meresapi keilmuan kaum Melayu dalam usaha menghasilkan pelbagai apparatus terutamanya senjata dan perhiasan istana.

Kekayaan hasil bumi di Tanah Melayu menjadi tarikan dagangan kepada pedagang-pedagang asing. Sementara itu, kuasa-kuasa Barat berlumba-lumba untuk menguasai Negeri-negeri Melayu semata-mata untuk mengeksploitasi hasil bumi dari negara ini untuk kepentingan perdagangan mereka di Eropah.

Kemunculan perusahaan perlombongan sebagai sumber ekonomi membawa kemakmuran kepada negeri-negeri Melayu pada kurun ke-20. Antara hasil perlombongan utama di Tanah Melayu ialah bijih timah. Di samping itu, ada juga hasil galian-galian lain yang menjadi penyumbang kepada sumber ekonomi .

Selepas zaman gangsa (kuprum yang dilebur bersama timah atau zink) berlalu, masyarakat Melayu mulai menumpu kepada keilmuan perlombongan dan pengekstrakan timah. Kepesatan aktiviti perlombongan terutamanya bijih timah memberi kesan yang besar kepada pola kehidupan masyarakat di Tanah Melayu. Negeri-negeri di Kepulauan Borneo seperti Sabah dan Sarawak turut diminati kerana kekayaan hasil galiannya.

Selain bijih timah, Tanah Melayu juga mempunyai beberapa jenis galian lain yang dilombong sejak tahun 1920-an. Antara galian-galian tersebut adalah

Emas - Raub (Pahang), Batang Padang (Perak)

Arang Batu - Batu Arang (Selangor)

Bijih Besi - Temangan (Kelantan), Bukit Besi (Terengganu), Endau (Johor).

Mangan - Machang (Kelantan), Gual Periok (Kelantan).

Bauksit - Bukit Pasir (Johor)

Llmanit - Batang Padang (Perak)

Perkembangan Revolusi Perusahaan sejak awal abad ke-19 telah menyebabkan permintaan bijih timah oleh industri-industri di Eropah dan Amerika Syarikat meningkat lebih-lebih lagi selepas terciptanya teknologi mengetin makanan oleh Peter Durar dan Nicholas Appot pada tahun 1810. Permintaan bijih timah juga meningkat akibat dari berlakunya Perang Saudara Amerika pada tahun 1860-an di mana bijih timah diperlukan untuk mengetin makanan tentera yang terlibat dalam peperangan. Walaupun kaum Melayu dan kaum Cina menyumbang kepada pengeluaran perlombongan timah, namun rekod kepintaran kaum Melayu terhadap aplikasi timah terlalu sedikit berbanding kepintaran dalam aplikasi logam besi (ferum) dan gangsa terutama dalam pembuatan senjata berat dan ringan.

Menurut tulisan jurnal oleh Mohd Koharuddin Mohd Balwi yang bertajuk Ketamadunan Melayu dan Sains; satu analisis awal ke atas pencapaian masyarakat melayu (UTM), kemampuan orang Melayu dalam bidang kimia berkait rapat dengan keperluan untuk menyediakan keperluan material bagi kegunaan harian dan juga sebagai simbol kerajaan Kesultanan Melayu serta lain-lain kerajaan Melayu lama.

Mereka memiliki kepandaian untuk melakukan peleburan dengan menerima teknik peleburan dari generasi sebelumnya. Aktiviti ini dikenal sebagai proses penciptaan logam hasil perleburan tembaga, besi, emas dan perak. Pada zaman silam keperluan kepada bidang ini muncul sesuai dengan kehendak sistem politik pada masa itu yang meletakkan barangan tertentu seperti periuk, dulang, mangkuk, pinggan, cawan dan sebagainya yang diperbuat daripada logam bernilai tinggi seperti emas atau perak yang juga sebagai simbol diraja dan kuasa (Mohd Taib Osman, 1988). Hal ini jelas membuktikan kaum Melayu telah memiliki ilmu pengekstrakan (smelting) logam kuprum, ferum, emas (aurum) dan perak (timah dan zink).

Dalam keilmuan logam, logam Perak yang dimaksudkan bukannya timah (stanum) yang dilombong besar-besaran di seluruh tanah Melayu. Sebaliknya sains mengganggap Argentum sebagai logam Perak. Bagi istilah Melayu, Perak lebih kepada merujuk logam warna putih kelabu berkilauan. Timah (stanum) dan Argentum keduanya memiliki warna putih kelabu berkilauan. Argentum (Perak asli) sebenarnya diperolehi bersama bijih timah. Perak akan diekstrak daripada bijih timah untuk dijadikan bahan perhiasan. Manakala timah asli (stanum) yang juga bewarna agak perak, hanya digunakan untuk peralatan lembut. Perlu diketahui juga orang Melayu pada zaman mengenali timah, mereka juga mencampurkan timah bersama kuprum untuk menghasilkan gangsa. Dipercayai teknologi (gangsa atau Bronze) campuran kuprum dan timah ini dipelajari oleh kaum Melayu daripada kaum Funan di utara Semenanjung Tanah Melayu.

Timah diperoleh terutama dari mineral cassiterite dalam bentuk oksida. Manakala argentum (daripada bahasa Latin Argentum) ialah sejenis logam kimia unsur yang mempunyai simbol Ag dan nombor atom 47. Perak (Argentum) berwarna putih berkilau dan adalah sejenis logam peralihan. Perak wujud dalam semula jadi dalam bentuk tulen (perak asli), namun boleh juga diperolehi dalam bentuk aloi dengan emas (elektrum) atau dalam banyak jenis mineral (sebagai contoh argentit dan klorargirit). Logam perak (Argentum) kebanyakannya diperoleh daripada hasil sampingan perlombongan tembaga, emas, plumbum, timah dan zink. Logam ini telah diketahui semenjak zaman dahulu kala lagi dan memang telah lama dianggap sebagai logam berharga. Perak digunakan untuk menghasilkan bahan perhiasan, barang kemas, peralatan dan perkakas dapur yang bernilai tinggi dan duit syiling.

Seni pertukangan perak adalah kesan daripada pengaruh Hindu yang bergabung dengan kebudayaan Siam. Kemudian kesenian ini secara perlahan-lahan dibawa masuk ke Tanah Melayu melalui perdagang-pedagang Siam terutama ke Kelantan. Pada masa dahulu, daerah Pattani yang terletak di selatan negeri Thai terkenal sebagai pusat pembuatan barang-barang Perak yang utama. Ekoran daripada itu, negeri Kelantan adalah negeri yang paling banyak menghasilkan barang-barang perak di negara ini.

Selain itu keperluan untuk barangan perhiasan yang tinggi nilainya seperti emas, perak dan permata menyumbang kepada kemahiran menghasilkan cincin, gelang, rantai, mahkota dan lain-lain. Barang-barang logam ini juga mendapat permintaan yang tinggi daripada masyarakat yang menggunakannya untuk keperluan harian atau keperluan tradisi. Keperluan tradisi yang penting sekali ialah alat mempertahankan diri seperti keris dan alat senjata penting yang lain seperti tombak, pedang dan meriam. Bagi keperluan domestik pula terdapat peralatan seperti periuk, dulang, tempat bara, tempat sirih, bekas air mawar, kaki dian, ketur atau tempat ludah, ceper dan dulang yang berkaki. Barangan tersebut penting dalam kehidupan harian juga upacara tertentu seperti menyambut kelahiran, perkahwinan dan kematian.

Masyarakat Melayu berkemahiran melakukan teknik peleburan dan penghasilan material logam melalui kaedah peleburan dan penuangan. Antara hasil peleburan yang sering dilakukan ialah peleburan dan penuangan logam gangsa yang terdiri daripada aloi kuprum dan timah yang berdasarkan kaedah penuangan lilin lesap atau dikenali kini sebagai teknik wax investment casting (Wan Ramli Wan Daud, 1995).

Proses melakukan peleburan melibatkan beberapa langkah. Secara ringkas proses itu digambarkan seperti berikut: pertama, membuat acuan yang terdiri daripada kayu yang dilumur dengan lilin cair dan kemudian setelah beku acuan ini dilarik dengan bindu.

Lapisan lempung dikenakan pada permukaan lilin dan lubang untuk penuangan tembaga lebur, dan lubang untuk penaikan gangsa ditambah (riser). Acuan lempung ini dipanaskan untuk menguatkannya dan untuk meleburkan lilin di dalamnya. Gangsa pula akan dilebur dalam sebuah kui atau mangkuk pijar yang diletakkan dalam rakmo (relau) dalam tanah dan dihembus dengan penghembus musang. Fungsi musang mungkin terdiri daripada dua fungsi iaitu untuk memarakkan api perleburan atau untuk membekalkan gas oksigen untuk tujuan pemurnian logam (refining) daripada sanga (impurities atau slag). Gangsa cair yang panas dituang ke dalam acuan dan dibiarkan seketika. Setelah gangsa menjadi pepejal, acuan tanah liat dipecah untuk menghasilkan barang tembaga. Selain barang tembaga, barang perak juga dihasilkan dengan kaedah yang hampir sama dengan beberapa penambahan proses tertentu kerana melibatkan logam yang berbeza.

Jawapannya sudah terjawab sekarang apabila para ahli arkeologi tempatan telah menemui tapak tinggalan relau purba atau tempat melebur besi yang berusia lebih daripada seribu tahun di Sungai Merbok, Kedah. Hal ini dapat menyanggah pendapat yang mengatakan bahawa bangsa Melayu tidak mempunyai pengetahuan dalam teknologi metalurgi pada masa dahulu.

Di Merbok, Kedah, dua buah tapak prasejarah yang dipercayai digunakan sebagai tapak penempatan dan tapak kilang melebur besi yang terawal ditemui di Sungai Batu, Lembah Bujang beberapa tahun yang lalu.

Penemuan kedua-dua tapak itu yang terletak kira-kira satu kilometer (km) antara satu sama lain di lencongan Merbok itu menguatkan lagi dakwaan bahawa kawasan Lembah Bujang adalah antara kawasan penempatan yang tertua di dunia.

Ia ditemui sekumpulan penyelidik Pusat Penyelidikan Arkeologi Global (PPAG) Universiti Sains Malaysia (USM) yang diketuai oleh Pengarah PPAG, Prof. Madya Mokhtar Saidin.

Apabila berbincang mengenai kemajuan keilmuan logam Melayu, perlu diingatkan bahawa tamadun silam kebanyakannya pasti membangunkan teknologi persejataan mereka sebagai lambang kedaulatan, kemahiran dan kesenian masing-masing. Senjata Melayu seperti keris merupakan senjata pendek yang digunakan oleh orang Melayu sejak zaman keagungan pemerintahan Kesultanan Melayu lebih daripada 800 tahun yang lampau terutamanya pendekar, pahlawan serta kalangan pembesar istana. Keris mempunyai dua belah mata, melebar dipangkal dan tirus dihujungnya serta tajam. Terdapat mata keris yang lurus dan berlok-lok dengan keindahan pamor serta hulu yang menarik dan juga sarungnya. Terdapat sumber menyatakan pakar besi atau ahli Kersani pada zaman sebelum dan semasa Kesultanan Melaka telah memasukkan logam nikel pada hujung mata keris untuk menambahkan bisa. Nikel adalah antara logam yang cukup berbisa jika terkena pada luka. Walaupun elemen nikel tidak terlalu toksik, ternyata kaum Melayu mengetahui keampuhan logam tertentu dalam teknologi mereka.

Orang melayu juga telah mempelajari teknik sepuhan (quenching) iaitu merendam keris yang panas berbara ke dalam air pelbagai suhu untuk mendapatkan kekerasan tertentu. Malah rendaman keris panas ke dalam air kelapa seperti yang diamalkan dahulu merupakan salah satu teknik pembajaan austenit (austempering ) iaitu pemanasan keluli untuk mengubah bentuknya kepada austenit, diikuti dengan pelindapan supaya pearlit dan bainit terbentuk secara langsung.

Keris Melayu yang dibuat sebelum abad 19 masih menggunakan bahan bijih logam mentah yang diambil dari sumber alam seperti meteorit kerana belum sempurna teknik peleburan dan pengekstrakan bijih besi, perak dan nikel. Logam yang dipakai masih mengandung pelbagai elemen logam campuran lainnya, seperti bijih besinya mengandung titanium, cobalt, perak, timah putih, nikel, kuprum dan sebagainya. Namun ini juga menjadi rahsia kelainan senjata melayu berbanding senjata moden yang telah dipiawaiakan kandungan aloinya. Sedangkan keris baru (setelah abad 19) biasanya hanya menggunakan bahan besi, teknik pengkarbonan dan ditambah dengan nikel dari hasil peleburan biji.

Tentera Islam dgn Senjata Api termasuk Beberapa Roket pada abad ke-14

Manuskrip Pembuatan Meriam dari Maghrib abad ke-13

Ahli teknologi logam Melayu dikenali sebagai tukang; atau pandai besi. Pandai keris mengetahui besi Kersani serta percaya campuran aloi jika dipuja dan dijampi akan menghasilkan kuasa luar biasa. Lantaran itu pada zaman silam, keilmuan logam hanya menjadi rahsia dalam masyarakat Melayu. Ia tidak diajar secara meluas seperti tamadun Eropah melainkan kegunaan melalui amalan mistik.

Bukti sejarah menyatakan keris juga timbul pada zaman Islam dan besar kemungkinan teknologi pembuatannya juga disumbang hasil pengaruh tanah Besar Islam berdasarkan cara membuatnya dengan menempa beberapa lapis besi seperti pedang Damsyik Syria. Tukang besi Melayu percaya setiap benda yg dibuatnya mempunyai tertibnya sendiri yang menentukan prestasinya. Keris dibuat oleh pandai keris dengan menempa beberapa lapis besi seperti cara menempa pedang Damsyik & menghasilkan ukiran “pamur” seperti ukiran “firind” yg terdapat di atas pedang tersebut. Bukti sejarah menunjukkan keris hanya dipakai pada abad ke-14 M iaitu pada zaman Islam menjelajah Nusantara.

Teknologi logam untuk senjata api juga dipengaruhi dari Asia Barat. Lihat sahaja meriam Sri Patani yang merupakan meriam yang terbesar dan termasyur pernah dibina di Dunia Melayu, berukuran 9 kaki dan diperbuat daripada loyang iaitu campuran kuprum dan zink. Meriam yang dihasilkan melalui teknologi perleburan tembaga ini telah menyelamatkan tamadun Melayu Patani daripada lenyap diserang kumpulan Sukhotai Siam. Tiga buah meriam telah dibina oleh Kesultanan Patani iaitu Sri Patani, Sri Nagara dan Mahalela. Sri Patani dan Sri Nagara mempunyai saiz yang sama manakala Mahalela pula lebih kecil iaitu hanya sepanjang 5 hasta 1 jengkal. Meriam-meriam ini telah berjaya menyekat empat kali serangan Siam ke atas Patani iaitu pada tahun 1603, 1632, 1634 dan 1638.

Sebelum kaum Melayu belajar ilmu logam meriam daripada kaum Cina dan Belanda, mereka terlebih dahulu berterima kasih kepada Kesultanan Turki Uthmaniyyah. Tamadun Islam Turki berjaya menakutkan dunia Barat dengan ciptaan The Great Bombard pada tahun 1450 dengan panjang 518 cm dan berat 18.6 tan. Peluru pula dibuat daripada batuan granit raksasa seberat 300 Kg hingga 1600 Kg. Skala tembak The Great Bombard sangatlah luar biasa pada saat itu, iaitu dapat mencapai jarak satu batu.

http://un2kmu.files.wordpress.com/2009/10/big-ball-bombard.jpg?w=500&h=375

Peluru meriam raksasa Turki seberat 1600kg

Jika benar kaum Melayu jahil ilmu logam, mengapa Tome Pires, ahli sejarah Portugis, berjaya menemui 3000 laras meriam gangsa di dalam kota Melaka dan turut hairan bagaimana Portugis boleh menang dalam peperangan 1511M? Yang membezakannya hanyalah kajian dan budaya mengkaji. Barat mungkin mulai meninggalkan teknologi Andalus dan Turki selepas mereka bangkit pada abad ke-14 sekaligus mulai memperkukuhkan ciptaan melalui budaya mengkaji. Akibatnya kekuatan ilmu logam Barat kian menandingi kemahiran yang sedia ada pada Kerajaan Islam seperti Melaka, Acheh, patani dan Brunei.

Malah kaum Melayu juga mahir mencipta meriam yang digelar lela dan rentaka dan bentuknya sama seperti bentuk meriam kecil Islam ataupun mortar. Membuat meriam bukan seperti membuat barang perhiasan. Kaum Melayu perlu mengetahui kekuatan hentakan, regangan, pengembangan terma dan kekerasan sesuatu elemen logam sebelum dipilih untuk dijadikan meriam. Inilah kepandaia besi yang sebenarnya telah ada dalam buana keilmuan Melayu.

Masyarakat Eropah hanya menonjolkan ilmu logam menghasilkan meriam semasa pertembungan dengan Kesultanan Andalusia di Sepanyol sekitar abad ke14M. Sebelumnya mereka langsung tidak memiliki kemahiran membuat meriam logam melalui teknik penuangan logam cair. Sedangkan pada zaman itu telah ada hubungan antara Turki dan kaum Islam dengan kerajaan Melayu pada abad yang sama. Hal ini membuktikan bukan orang Barat yang memajukan teknologi logam Melayu.

Tempat membuat dan menempa kerja-kerja menuang meriam-meriam Kesultanan Patani kini digelar Kampung Tuang Bedil. Kesan tapak masih boleh dilihat di Thailand. Tanah sekitarnya menjadi hitam, oleh sisa-sisa tahi besi dan tembaga (sanga akibat perleburan) yang terkumpul mendak atau mendap di situ sehingga rumput sukar untuk tumbuh.

Menurut maklumat kajian bebas daripada laman www.khalifahgayong.wordpress.com , ‘pemuras’ juga adalah hasil teknologi logam melayu. Pemuras atau dalam bahasa Inggeris, blunderbuss adalah sejenis alat bedil muat hadapan dengan laras berkaliber pendek dan besar serta mempunyai muncung peledak hadapan yang berbentuk kembang (funnel-shaped muzzle ). Pemuras ini menggunakan peluru timah hitam (plumbum). Pemuras adalah antara senjata yang gemar digunakan oleh orang-orang Melayu dahulukala. Dalam Perang Naning, catatan askar Inggeris menyatakan orang-orang Melayu amat pandai menggunakan Pemuras ini sehingga Inggeris terpaksa menghantar beberapa kali pasukan tenteranya menentang Dol Said dan Perang Naning juga berlaku dalam beberapa siri. Terakol pula adalah asal-usul pistol pada hari ini juga pernah dihasilkan oleh pandai besi Melayu.

Kaum Melayu juga memiliki senapang sendiri. Istinggar (musket) iaitu senapang Melayu juga berasal dari Asia Barat kerana cara membuatnya dengan mengimpal lilitan sekeping besi sama dengan cara pembuatan istinggar. Istinggar juga kerap disebut di dalam hikayat-hikayat lama seperti Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan juga Hikayat Megat Terawis. Dalam Hikayat Megat Terawis, dikatakan bahawa Megat telah berjaya membunuh seorang hulubalang yang kebal dan hebat bernama Tun Saban menggunakan senapang melayu ini.

http://khalifahgayong.files.wordpress.com/2010/02/istinggar.jpg?w=238&h=320

Istinggar atau senapang perang Melayu

Kebanjiran teknologi logam dalam tamadun Melayu juga disebabkan pengaruh teknologi India. Dengan Penghinduan pada abad pertama masihi, sains dari India telah dikembangkan di Kedah dan Palembang.

Dengan pemelukan Islam, sains Islam pula dikembangkan di negeri Melayu sehingga Brunei dan Sulu dikatakan antara pengedar meriam kecil Melayu terbesar di Kepulauan Melayu.

Ahli sains Melayu terakhir yg diketahui mengajar kimia dan perubatan ialah Sheikh Wan Ahmad al-Fatani pada hujung abad ke-19 M . Jika anda membelek kitab Hadiqatul Azhar karangan beliau anda pasti kagum melihat kepintaran ilmu kimia, ilmu bahan dan logam yang diceritakan oleh beliau dalam sebuah kitab jawi lama. Sheikh Ahmad al-Fathani menggambarkan orang Melayu dapat menerima perubahan perkembangan zaman serta cerdas menerima ilmu pengetahuan. Inilah yang dimaksudkan dengan katanya bahawa orang Melayu "menguasai perbaikan pertukangan (kejuruteraan), menerima pemodenan teknologi, mereka memperoleh pendidikan dan ilmu pengetahuan serta kecemerlangan kefahaman padanya".

Beliau turut membahaskan erti "menerima pemodenan teknologi" dalam beberapa tulisannya turut membicarakan perkara itu seprti Al-Fatawal Fathaniyah Sheikh Ahmad Al-Fathani, jilid 3 terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur. Jelas tradisi inklusif dan keterbukaan jiwa orang Melayu membenarkan kaum ini menerima pelbagai kemajuan teknologi daripada ketamadunan serata dunia tanpa masalah.

http://un2kmu.files.wordpress.com/2009/10/muhammad-bombard.jpg?w=500&h=140

The Great Bombard, senjata tercanggih Umat Islam pada abad ke 15


Muhammad Nuruddin Bashah

Moulding Engineer (Head Of Department)

Prima Metals Industries

1 comments:

Fareed Shaqueer said...

Tahniah Nuruddin,arkitel yang bermanfaat untuk dikongsi bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007