Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Monday, February 15, 2010

Teknologi Kejuruteraan silam di Perak

Hari ini sehari saya dan isteri berkunjung ke Tasik Taiping dan Muzium Taiping. Dah lama niat nak kunjungi muzium ni tetapi apa kan daya kerja 6 hari seminggu memang letih.

Saya seperti biasa tidak ketinggalan meneliti warisan sejarah kejuruteraan British yang ada di bumi Perak suatu ketika dahulu. Selaras dengan namanya Bandar Warisan, Taiping menyimpan seribu satu teknologi silam termasuk Meriam Lela milik Long Jaafar yang dibuat menggunakan teknik Cast (tuangan). Meriam ini menggunakan besi karbon yang keras.

Saya sedang siapkan satu makalah untuk Dewan Kosmik berkaitan teknologi metalurgi roda keretapi. Melihat roda ini menginagtkan saya mengenai teknologi silam yang agak berbeza dengan cara pemasangan roda moden. Lihat Boogie yang memegang roda itu terdiri darpada beberapa lapisan keluli yang diikat. Saya rasa landasan keretapi zaman ini telah menggunakan keluli pearlitik berbanding zaman sebelumnya Britain menggunakan cast Iron untuk membuat rail keretapi.
Ini pula Boiler. Yang perempuan tu isteri saya lah....
Boiler yang digunakan ini dikenali sebagai Mining Steam Boiler yang digunakan sebagai janakuasa elektrik di lombong-lombong Perak.

Boiler buatan Britain ini dikeluarkan oleh Syarikat R. Carrett And Son Engineers Leiston Works Engkand yang digunakan pada tahun 1877.

Boiler ini jenis independent di mana ia menggunakan arang batu sebgai sumber bakar dan ia popular di Larut, Hulu Perak dan Kampar. Saya sedang mengkaji selok belok mekanikal da metalurgi pembinaan Boiler di kilang saya. Eloklah sangat jumpa benda ni pulak....
Baik yang bawah ini adalah Mining Bucket yang digunakan untuk mengaut pasir berbijih. Di kilang lama saya dahulu ada menuang besi untuk bucket ini tetapi lebih besar lagi. Bucket ini kecil kerana saiz kapal korek dahulu yang lebih kecil serta ia digunakan untuk mengaut stanum sahaja. Dipercayai bucket ini menggunakan keluli Austenitic Manganese Steel. Ia beesifat work hardened dan memiliki bending strengh yang amat kuat.

Muhammad Nuruddin Bashah
Jurutera Logam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007