Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Tuesday, February 9, 2010

Mencipta Manusia bergred

Mencipta Manusia bergred

Dahulu di kampus saya memang jurusan mekanik bahan. Tetapi yang banyak masuk dalam otak saya adalah ilmu material/bahan. Mekanik macam jauh dari kerelaan hati masa belajar dahulu.

Di kilang magnesium ini, saya berkenalan dengan En Chandran yang merupakan 1st gred certified Boilerman di kilang ini. Kira dia telah lepas dua kali ujian boilerman.

Banyak kilang ada boiler sama ada ia water tube atau fire tube. Menurut En Chandran, kilang kami menggunakan water tube untuk hasilkan wap panas dan haba di salurkan ke reduction furnace. Yang lebih menjimatkan tenaga, haba tersebut berpunca pula daripada Rotary kiln yang bersebelahan dengan boiler itu.

Ada seorang pekerja operator berbangsa India berjumpa saya. Beliau kata kerja operator tiada masa depan. Beliau nak berumahtangga dan ingin mendalami ilmu boiler. Jadi beliau ingin menjadi pekerja di bawah En Chandran. Saya kata bagus! Memang untuk ambik certificate dalam bidang boiler perlu ada pengalaman dahulu sebagai operator boiler.

Berbeza dengan saya. Seorang supervisor berkata saya boleh mengambil sijil Steam Engineer untuk menjadi jurutera penyelia boiler atau sistem heat plant. Disamping ilmu mekanikal, ilmu metalurgi ada terlibat untuk kenalpasti material yang baik untuk maintanance boiler. Tidak lupa juga ilmu termodinamik.

Saya selalu bercakap kepada operator di bawah saya. Ambil pelung bekerja setahun atau dua tahun di sini untuk mengejar sijil atau lanjutkan belajar dalam bidang pengkhususan. Bermakna mereka akan digredkan atau dilabelkan berdasarkan sijil mereka. Lebih mudah kita katakan sahaja berjuang untuk menjadi certified worker atau certified person.

Degree dan diploma pada saya Cuma tangga gaji dan taraf umum. Ia langsung tidak cukup. Praktikal dan pengamalan kita dalam bidang khusus tidak cukup.

Antara kursus praktikal yang boleh diambil oleh operator saya ialah:

1. Welder 3G atau 6G

2. Coating or blasting inspector

3. Plant supervisory skill

4. Boilerman gred 2 and 1

5. Electricalman (juruelektrik) bergred

Kursus yang jadi target saya pulak selepas ini melalui sirim ialah

1. QA/QC welding inspection

2. Basic Welding certification for Engineer

3. FMEA

4. 7QC

Bagi kursus catodhicprotection (corrosion engineering) saya masih menunggu pihak TPM mendapatkan gran. Boleh join kursus percuma.

Untuk steam engineer mungkin saya belum terbuka minat untuk mendalami bidang ini. Cuma akan terus mengkaji dan melihat praktikalnya sendiri.

Saya cakap kepada operator saya, untuk jadi supervisor selalunya makan masa ke 10 tahun. Memang lambat. Tetapi jika bberpindak ke kilamg baru, gaji akan direndahkan dan tiada kepakaran yang boleh dibuktikan. Jadi saya ajak mereka fikir apa kursus yang boleh membangunkan kemampuan modal insan mereka untuk menjadi pekerja yang kompeten.

Saya katakan juga, jika si anak ditanya oleh rakannya, bapa kamu siapa? Dia boleh bercakap, ayah saya boilerman bersijil..

Selain menaikkan gred diri kita, saya ingin naikkan gred dan tahap hidup serta mentaliti pekerja kita.

Saya selalu berkata begini, pekerja melayu jika ingin saing dengan kaum lain baik apa pun jawatannya, hanya satu; jadilah workoholic..nescaya saingan anda menjadi GILA dan gagal untuk lawan dengan kerja anda. Inilah resepi saya sejak masuk dunia kejuruteraan.

Muhammad Nuruddin Bashah

Production Engineer


2 comments:

en.salmi said...

Saya berminat untuk memahami sistem boiler sama ada water tube atau pun fire tube. Di tempat saya hanya digunakan untuk air panas untuk mandi dengan mesin pencuci.

Anonymous said...

sy nk cri tmpt prktikal...sy kos mtalurgy n akn prktikal pd bln 5 thun 2011

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007