Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Sunday, October 4, 2009

Welding Cost Estimation Course

Selepas saya balik dari Shah Alam Jumaat lepas, saya terus ke Kuala Lumpur Bukit Jalil semula untuk mengikuti Kursus Welding Cost Estimation. Kebetulan saya kenal En Hisham dari Technology Park Malaysia, saya minta untuk dimasukkan saya dalam senarai nama peserta. Kursus ini percuma tajaan Kerajaan dengan usahasama TPM, IOMM (Institute Of Material Malaysia) dan pihak kerajaan.

Belajar kursus ini lebih mendedahkan kita untuk buka bisnes sendiri. Pensyarah ialah Tuan haji Ghalib Tham iaitu Jurutera senior Islam berbangsa Cina. Cukup mantap pendedahannya bagaimana pengurusan kontraktor welding untuk membuat costing yang mampu bersaing tetapi masih memiliki keuntungan. Saya juga belajar memahami bagaimana pengurusan kewangan sesuat projek atau sub-con.

Kebanyakan yag hadir adalah welder bumiputera yang berjinak dengan usaha bisnes atau welder yang ingin membuka syarikat sendiri. Ada juga penysrah kolej. Saya seorang sahaja jurutera.

Yang menarik ialah antara ucapan pensyarah ada menitik beratkan pencarian kontraktor secara halal dan bagaimana menolak agenda wang kontigensi yang selalunya membawa kepada rasuah.

Mana tahu suatu hari nanti saya boleh buat part time mengurus kos welding mana-mana projek atau, atau mula buat kontrak welding sendiri dengan beberapa inspektor, welder dan fitter yang terlatih....

Muhammad Nuruddin Bashah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007