Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Wednesday, March 14, 2012

Kerapuhan Tempa (tempering embrittlement)

Orang putih mai kilang...ingin tingkatkan kemuluran (ductility) keluli minta kami tambah kandungan Manganese (mangan)...tiba2 minta tambah molybdenum juga...apa maknanya....pertamanya mangan memang membantu menambah kemuluran tetapi ia ada masalah temper embrittlement...jadi Moly pula ada sifat anti temper embrittlement....so kira macam makan sate kena makan timun la...timun ada antioksida buang arang pada sate
temper embrittlement adalah kerapuhan semasa proses temper...secara umum temper adalah 'tempa' dalam bahasa melayu, panaskan besi dan celup dalam air...kalau ada temper embrittlement keluli boleh crack 9retak0 semasa celup dalam ayor (gaya perak)

2 sampel keluli yang ditemper sekitar 650 C satu sampel air cool satu sample water quench walauapun keduanya dapat hardness yang sama...percayalah..ia tak akan dapat kekuatan tensile yang sama...sampel yang menerima air cool akan sejuk perlahan, membina struktur pearlite yang lebih sempurna...(sekian kuliah ilmu besi)


Monday, March 12, 2012

Kelas kursus Safety and Health dah bermula !!!

Pelajaran pertama Safety And Health Officer...kenali Akta FMA 1967 dan Occupational Safety and Health Act 1994...kelas tamat dengan hati yang puas..
Kelas bermula pada jam 9 pagi dengan dimulakan dengan pengagihan fail tebal nota-nota safety and health. Mr Murthy selaku trainer sesi pertama kursus ini memulakan pelajaran dengan induksi pengenalan setiap peserta, setiap pelajar diminta perkenalkan diri serta pengalaman dalam safety comitee serta hasrat terhadap kursus berkenaan.

Mr Murthy tekankan kepada kami untuk tekadkan niat untuk berjaya sebagai safety Officer yang bertauliah....

Disamping pendapatan lumayan, kita akan jadi 'seseorang' dalam masyarakat da industri.

Saya perlu baca nota FMM setiap hari mnakala buku akta pun kena teliti selalu untuk jawab soalan cepu emas beliau setiap kali kelas.

Jumpa lagi dalam kelas akan datang.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007