Dahulu bertugas sebagai Metallurgist di sebuah kilang swasta antarabangsa di Ipoh. Pengkhususan tugas dalam bidang 'melting' perleburan keluli dan besi, rawatan haba (heat treatment), failure analysis (kajian kegagalan logam).

Kemudian bertugas sebagai jurutera di sebuah kilang magnesium smelting, bertanggungjawab dalam pengawalan proses utiliti dalam seksyen boiler (dandang),
jet vacuum pump, LPG dan compressed air system.

Kembali ke kilang lama sebagai Moulding Engineer (Head Of Department).....dunia logam dunia kerja saya...

Selepas itu berhijrah ke dunia Elektrokimia sebagai Production Engineer di Yuasa Battery. Masih dalam bidang metalurgi iaitu mendalami tabiat plumbum dan beberapa logam seperti antimoni dan Tin.

Menyediakan laman ini untuk bekalan bahan kajian dan bacaan kejuruteraan logam dalam bahasa melayu. Menjunjung aspirasi kejayaan tamadun negara bangsa melalui penataran bahasa eka, Metalurgis-Melayu akan bekerja ke arah itu. Terdapat mungkin beberapa laopran kerja saya akan diubah bahasa daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Moga ia dimanfaatkan.

Wednesday, March 17, 2010

Pekerja asing 1.8 juta di Malaysia; salah pekerja sendiri

Pekerja asing 1.8 juta di Malaysia; salah pekerja sendiri

Hari ini kita didedahkan bahawa jumlah pekerja asing di Negara kita adalah seramai 1.8 juta orang pada tahun lepas. Malah aliran wang keluar akibat pembayaran gaji kepada warga asing tersebut adalah sehingga RM 12.2 billion ( Bernama 17 Mac 2010).

Jika diintai daripada dimensi dunia industri, sememangnya terlalu banyak majikan dan pemilik kilang-kilang berminat menggajikan warga asing berbanding warga tempatan atau warganegara sendiri.

Walaupun ia dilihat sebagai tidak etnosentrik, tidak mengutamakan rakyat sendiri malah tidak membantu negara mengawal aliran wag keluar, daripada sudut lain majikan selalunya membuat keputusan berdasarkan pandang mikro mereka sendiri. Realiti kilang di Malaysia yang terutamanya tergolong dalam sektor pembuatan (manufacturing) dan fabrication memerlukan pelerja di ‘line’ kerja yang pantas, tepat dan berdisiplin tinggi.

Terserlah juga betapa warga tempatan kita kurang berdisiplin dalam masa yang sama menuntut gaji yang lebih berbanding warga asing. Ini memanglah sejajar dengan tuntutan semasa rakyat negara ini denga gaji yang mereka tuntut. Namun begitu persepsi malas dan kurang berdisiplin masih lagi terpahat kukuh pada pandangan ramai majikan. Ini sedikit sebanyak juga disebabkan sikap anak tempatan kita dalam bekerja.

Bila ada warga asing bekerja selalunya pekerja tempatan akan terus mendikotomi mereka sebagai golongan yang bermasalah, ingin tunjuk lagak di negara ini atau datang untuk jadi juara di kalangan anak tempatan. Sikap ini terlalu acap berlaku dan menampilkan kecetekan sebilangan besar pekerja tempatan kita. Malah lebih buruk bila ada yang mula membuli dan ‘mengulat’ semasa bekerja akibat rajinnya warga asing.

Disamping kerajaan perlu mengadakan perbincangan lanjut dengan para majikan bagaimana pengurusan ekonomi industri perlu dimapankan untuk mengurangkan keperluan pengambilan warga asing, pekerja tempatan kita juga perlu mengubah sikap. Sikap individulah yang membina persepsi umum di negara ini dan natijahnya….RM 12.2 billion keluar daripada takungan ekonomi negara.

Muhammad Nuruddin Bashah

Production Engineer

Saturday, March 13, 2010

Apa itu kejuruteraan?

Kejuruteraan ialah salah satu aplikasi sains untuk memenuhi keperluan dan kehendak manusia. Kejuruteraan menggabungkan pengetahuan, matematik, dan pengalaman untuk mereka bentuk sesuatu objek atau proses. Pengamal kejuruteraan profesional dipanggil jurutera.

Bandingan dengan profesyen lain

Kejuruteraan lebih mementingkan pelaksanaan jawapan bagi sesuatu masalah. Misalnya seorang saintis mungkin akan bertanya "mengapa?" dan meneruskan kajiannya untuk mencari jawapan soalan tersebut tetapi jurutera lebih berminat untuk mengetahui bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut daripada mengetahui puncanya.

Dengan kata lain, saintis mengkaji fenomena, manakala jurutera mencipta jalan penyelesaian untuk sesuatu masalah.

Contohnya, Thomas Edison, (seorang saintis) mencipta fonograf. Beliau kemudiannya mengarahkan pembantunya yang merupakan seorang ahli teknologi atau jurutera untuk memperbaiki alat tersebut dengan membuang harmonik daripada hasil bunyinya.

Tugas-tugas dalam kejuruteraan

Tugas umum jurutera dalam perindustrian adalah bagi mereka bentuk sistem industri yang melibatkan sistem aktiviti manusia dan sistem kawalan pengurusan. Sistem-sistem yang dibentuk ini adalah dengan melibatkan dalam susun atur aktiviti-aktiviti pekerja, menjaga prosedur keselamatan industri dan pekerja,menerangkan tentang kaedah kerja yang lebih konsisten, menyediakan prosedur ramalan, pengurusan dalam belanjawan atau kos bahan mentah, kos pengeluaran(OUPUT), kos masukan (INPUT), dan kos bahan keperluan pekerja, penyediaan skim insentif, MRP dan sebagainya.

Aktiviti-aktiviti jurutera dalam industri adalah menjalankan operasi pengeluaran bahan-bahan keperluan pengguna, mengurus sistem pengurusan dan menyediakan perkhidmatan korporat.

Scientist adalah seorang yang mengumpul pelbagai maklumat, mencari pengetahuan dan mencipta teori baru bagi sesuatu perkara.

Engineer adalah seorang yang menggunakan pengetahuan dan teori untuk menyelesaikan masalah dan mencipta sesuatu produk.

Scientist juga boleh belajar dan mengkaji daripada produk-produk yang telah dihasilkan untuk mengetahui kelemahan dan mencari kaedah-kaedah baru di masa hadapan.

Engineer juga boleh melihat kaedah-kaedah baru dan lama untuk membandingkan dan mencapai peningkatan dalam penghasilan produk.

Contohnya: Scientist mengkaji teori litar elektrik dan gelombang radio manakala Engineer menggunakan teori ini untuk mencipta radio dan televisyen.


Tuesday, March 9, 2010

Sehari mengecat cerobong asap

Sehari mengecat cerobong asap

Hari ini saya diminta membantu jurutera Rotary Kiln di kilang saya untuk mengecat cerobong asap besar (Chimney) yang kedua di kilang saya bertugas.

Chimney ini adalah yang kedua hasil tangan saya dan beberapa pekerja bawah saya (merangkap kawan karib saya). Kami 4 orang cat menggunakan cat aluminium yang kalis haba dan karat serta menggunakan berus roller sahaja. Cat aluminum senang dan laju untuk diselesaikan.

Jika dilihat secara kasar, memang agak bodoh jika jurutera cat sendiri Chimney kilang. Biar sahaja pekerja selesaikan, kita Cuma letak tangan di pinggang perhatikan sahaja. Tetapi kaedah saya menghayati konsep sains berbeza. Semasa saya mengambil keputusan untuk membantu pekerja saya cat, saya memikirkan teknologi kakisan yang saya telah telaah baru baru ini.

Dengan ‘hands on’ saya lebih menghayati teori umum. Jika orang awam tanya saya apa yang saya sedang lakukan, saya akan jawab, saya sedang mengecat.

Jika jurutera bertanya kepada saya, saya akan jawab, saya sedang melakukan salah satu kaedah protektif kakisan atau selalu disebut oleh orang melayu sebagai kaedah anti karat. Kaedah protektif yang saya gunakan adalah salah satu daripada beberapa teknik ‘coating’ iaitu mengecat (painting). Apa hakikat cat? Saya akan jelaskan lagi cat adalah teknik memisahkan permukaan logam dengan persekitaran (environment) yang mana ia memutuskan aliran elektrik anod dan katod yang menyebabkan kakisan pada permukaan logam. Kakisan (corrosion) yang selalu berlaku terhadap keluli ialah karat (rusting) iaitu sebatian ferum oksida.

Kakisan pada keluli adalah pengoksidaan secara elektrokimia di mana oksigen memainkan peranan membina sebatian oksida. Sebatian yang terhasil iaitu besi oksida dalam contoh karat yang terhasil. Ingat kakisan bukan karat sahaja. Kakisan juga berlaku pada polimer dan plastik dalam situasi yang berbeza.

Karat pula adalaaah bahasa umuuum bagi sebatian oksida besi seperti Fe(OH)2, Fe(OH)3, FeO(OH), Fe2O3.H2O yang terhasil semasa pengaratan keluli.

Hasil utama karat ialah sebatian berwarna merah yang dinamakan Fe2O3.

1) Penganodan logam oleh pelarut seperti air.

Fe -----> Fe2+ + 2e-

2) Penurunan katod oleh oksiden pada pelarut.

O2 + 2H2O + 4e- ----> 4OH-

Hasilnya adalah:

Fe2+ + 2OH- -----> Fe(OH)2

Oksida ini akan berinteraksi pula dengan oksigen lagi untuk menghasilkan sebatian karat merah. Fe2O3.H2O

Bayangkan semasa saya mengecat saya juga membayangkan bagaimana cat pertama dicipta pada era 1800an semasa Revolusi Perindustrian Britain, di mana tar dijadikan cat kapal-kapal British. Saya cuba bayangkan warnanya, betapa sukarnya mengecat menggunakan tar serta sejauhmana tar boleh bertahan dengan kandungan air masin yang mungkin menghakis lapisan cat itu. Sudah tentu pada waktu itu tiada teknologi mencipta vehicle iaitu pelarut yang menghasilkan lapisan selepas cat dicatkan, tiada teknologi mencipta pigment iaitu bahan yang menghalang proses elektokimia karat serta tiada lagi wujud additive dan filler yang mempercepatkan pengeringan cat serta membuatkan cat tahan lama.

Untuk rujukan jurutera, standard yang selalu menjadi rujukan untuk bidang pengecatan anti karat/kakisan adalah Steel Structures Painting Council (SSPC) dan NACE International. Dua standard ini akan dibincang pada siri tulisa saya yang akan datang.

Muhammad Nuruddin Bashah

Production Engineer


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Engineering Blogger

Template Design | Elque 2007